Innovatie

Elektrische aandrijving: uniek in de hogedruk testmarkt

De tekortkomingen van de lucht gedreven aandrijving waren aanleiding om een nieuwe aandrijvingstechniek te ontwikkelen. De uitdaging was om een alternatieve aandrijving te vinden die energiezuinig is en schoner, sneller en nauwkeuriger test. Het resultaat: de elektrische aandrijving.

Deel dit artikel

Een druktestsysteem met een lucht gedreven aandrijving is de traditionele manier van testen. Deze wijze van aandrijving is voor een beperkt testbereik inzetbaar. Een testmachine met een lucht gedreven aandrijving heeft al gauw drie of meer luchtpompen nodig om te voldoen aan de behoefte van genoeg flow en druk. Bovendien is er met lucht een energieverliesfactor van zeven tot acht. Er gaat acht keer meer energie verloren. Het is daarmee het duurste medium om vermogen van A naar B te brengen.

Traploos van 10 tot 6000 bar

Door de ontwikkelingen in de slangentestmarkt is behoefte ontstaan aan een groter test spectrum: van klein tot groot test volume tot lage en (ultra) hoge testdruk en elk willekeurige combinatie hiervan. Een lucht gedreven systeem dekt slechts een zeer beperkt deel van dit spectrum af.

Deze behoefte vanuit markt was de aanleiding voor het ontwikkelen van de elektrische aandrijving, of te wel de E-drive. Met de E-drive kun je traploos van 10 tot 6000 bar de druk controleren. Elk testsysteem met een elektrische aandrijving heeft een lage druk pomp en een drukversterker. Deze set up is voor alle testsystemen hetzelfde. De E-drive sluit goed aan bij bedrijven die veel testen of bedrijven die in het hele spectrum testen.

Electric drive high pressure unit Itensify

De verschillen tussen de E-drive en een testsysteem met een lucht gedreven pomp:

  • Sneller testen
    Bij de E-drive is het beschikbare testvermogen voor het testobject hoger dan bij een gemiddelde luchtpomp. Je kunt daarmee veel sneller testen.
  • Lager energieverbruik
    Het energieverbruik is tot acht keer lager dan bij een lucht gedreven machine. Dit levert niet alleen een forse energiebesparing op, het is ook nog eens veel beter voor het milieu.
  • Lagere onderhoudskosten
    Door het gebruik van hoogwaardige keramische materialen en het voorkomen van implosie is er minder slijtage en daardoor ook minder onderhoud. Met de E-drive zijn de onderhoudskosten aanzienlijk lager.
  • Nauwkeuriger testen
    De E-drive gebruikt geen lucht maar vloeistof (water) als medium voor de aandrijving. Hierdoor ontstaan er geen onvoorspelbare drukpieken (Lucht wil onverwacht versnellen). Het proces van de drukverhoging kan daardoor beter gecontroleerd worden en is daarmee een stuk nauwkeuriger.
  • Schonere lucht
    Bij een luchtpomp wordt gemiddeld 1500 tot 3000 liter lucht verbruikt per minuut. van buiten aangezogen. Deze lucht wordt aangezogen en verplaatst zich door de mechanische compressor, rand apparatuur en het leidingsysteem. De vervuilde lucht komt er uiteindelijk in de werkplaats weer uit. Waar het personeel aan het werk is. Het verschil met de E-drive? Er is geen uitstoot van vervuilde lucht.
  • Stil
    In tegenstelling tot de luchtpomp die een hard geluid maakt, blijft de E-Drive onder de norm en heeft een aangenamer geluid
  • Betrouwbaarheid
    Een lucht aandrijving is niet geschikt voor continue gebruik. De E-drive kan 24/7 testen.  Met de E-drive is de kans is dan ook veel kleiner dat het testproces stil komt te liggen.

Benieuwd hoe een test machine met de E-drive eruit ziet? Bekijk ons product overzicht.

Houd me op de hoogte!

Houd me op de hoogte van productontwikkelingen en innovaties